ВПРОВАДЖЕННЯ СПОРТИВНОГО ОРІЄНТУВАННЯ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ЗАКЛАДІВ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2721.2024.90-91.8Ключові слова:
спортивне орієнтування, заклади освіти, навчально-методичні рекомендації зі спортивного орієнтуванняАнотація
Вступ. Спортивне орієнтування є одним із популярних видів спорту, що сприяє розвитку фізичних, інтелектуальних та психоемоційних навичок. Завдяки унікальній комбінації фізичної активності й необхідності прийняття швидких рішень, цей вид спорту стає важливим елементом виховання молодого покоління. У сучасному освітньому процесі спортивне орієнтування має великий потенціал для інтеграції в навчальні плани, оскільки воно не лише сприяє фізичному розвитку, але й формує навички критичного мислення, командної роботи та адаптації до різних умов. Однак існують певні труднощі та виклики, які необхідно подолати для досягнення оптимальних результатів. Саме тому актуальним є визначення шляхів реалізації способів упровадження спортивного орієнтування в навчальний процес. Мета цього дослідження – визначення ефективних шляхів інтеграції спортивного орієнтування в навчальний процес для популяризації цього виду спорту, розвитку фізичних, інтелектуальних та психоемоційних навичок учнів.
Методи. Під час дослідження було проаналізовано іноземний досвід і програми спортивного орієнтування з можливістю інтеграції в навчальний процес, огляді існуючих програм та наукових досліджень, присвячених спортивному орієнтуванню в Україні та визначенні компетентнісного підходу.
Результати. Спортивне орієнтування має значний вплив на формування фізичних і інтелектуальних навичок учнів. Одним із ключових викликів упровадження спортивного орієнтування в навчальний процес є необхідність адаптації навчальних програм і підготовки педагогічних кадрів. Запропоновані в дослідженні рекомендації демонструють, що за умови належного впровадження, спортивне орієнтування може стати важливим елементом освітнього процесу, який сприяє не лише фізичному вихованню, але й розвитку ключових компетентностей, критичного мислення, лідерських якостей і підвищенню загальної мотивації учнів до навчання.
Висновки. Досвід багатьох країн показує, що включення спортивного орієнтування в освітні програми позитивно впливає на розвиток учнів і студентів, сприяє їхньому загальному гармонійному розвитку. Проведене дослідження показує значний потенціал спортивного орієнтування як ефективного засобу розвитку фізичних, інтелектуальних та психоемоційних навичок учнів. Інтеграція цього виду спорту в навчальний процес сприяє не лише фізичному розвитку молоді, але й формуванню таких важливих життєвих компетенцій, як критичне мислення, командна робота й адаптація до змінних умов. Водночас виявлені виклики, пов'язані із впровадженням спортивного орієнтування, можуть бути подолані завдяки розробці адаптованої методики навчання та інтеграції цього виду спорту в навчальні програми, зокрема з географії.
Завантажити
Посилання
References Center of tourism and local history of students of Svyatoshyn district of Kyiv. (2023). Oniko. http://ctkumsv.kyiv.ua [in Ukranian]
Curriculum for the basic school from the course "Physical culture and health". Swedish National Agency for Education. https://www.skolverket.se/ undervisning/anpassade-grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-anpassadegrundskolan/laroplan-for-anpassade-grundskolan?url=907561864%2F compulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRSAIDR01% 26tos%3Dgran&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa889e
Gryniuk, O., Stepanets, I., Gryniuk, D., & Uliganets, S. (2021). Methodological guidelines on orienteering in educational institutions (urban and park orienteering). https://geo.knu.ua/wp content/uploads/2022/05/metodychni-vkazivky-zi-sportyvnogo-oriyentuvannya.pdf [in Ukranian]
Orienteering association in Norway. https://www.orientering.no/next/ p/68825/hjem
School orienteering in Scotland. https://www.scottish-orienteering.org/ get-involved/orienteering-in-schools/
School orienteering in New Zealand. https://www.orienteering.org.nz/ about-orienteering/school-orienteering/
Додаткові файли
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олег ГРИНЮК, канд. геогр. наук, доц., Тетяна ГУЛЯС, асп. , Аріана РАДЧЕНКО, студ.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомитися з політикою за посиланням: https://geography.bulletin.knu.ua/licensing_copyright