СУЧАСНИЙ СТАН НАВЧАННЯ КАРТОГРАФІЇ НА ОСВІТНІХ ПРОГРАМАХ СТУДЕНТІВ ГЕОГРАФІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ (НА ПРИКЛАДІ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА)

Автор(и)

  • Едуард БОНДАРЕНКО, д-р геогр. наук, проф. Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-2295-146X
  • Тетяна ДУДУН, канд. геогр. наук, доц. Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-9960-9793

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2721.2024.90-91.10

Ключові слова:

картографія, вища географічна освіта, форми організації освітнього процесу, засоби навчання, картографічні компетентності

Анотація

Вступ. Картографія є важливим навчальним компонентом на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти у процесі підготовки майбутніх фахівців-географів, виступаючи основою формування у студентів картографічного світосприйняття, надаючи систему знань про способи відображення навколишнього світу, закладаючи базові підходи й картографічну культуру до створення та використання картографічних творів. Науково-технічний прогрес, інші динамічні процеси, які безпосередньо пов'язані з безпекою навчальної діяльності у вищій школі (пандемії, війни, епідемії, інші обмежувальні заходи), визначають необхідність обґрунтування та швидкого упровадження сучасних форм і засобів навчання картографії на всіх освітніх програмах з підготовки географів.

Методи. Загальною методологічною основою дослідження виступають базові положення теорії запрошення. Для досягнення поставленої мети під час виконання поставлених завдань застосовано: системний підхід, методи: аналіз і синтез; абстрагування та конкретизація; порівняльний; наукової класифікації; інформаційний.

Результати. Установлено, що переважна більшість освітніх програм на об'єкті дослідження містить окремий обов'язковий компонент "Картографія" або інтегрований курс "Картографія з основами топографії", які для набуття студентами базового рівня картографічних знань, умінь і навичок викладаються відповідно в мінімально необхідних обсягах (90 та 120 год.). Найоптимальнішим місцем картографічних дисциплін у навчальному плані підготовки географів є 2 або 3 семестр. Існуючими формами організації навчальних занять з картографії при підготовці географів є лекції, практичні заняття, консультації. Окремими напрямами раціоналізації навчальної діяльності з картографії на сьогодні виступають: змішане навчання, підвищення ролі інтерактивних технологій, адаптивне навчання, уведення елементів штучного інтелекту. Необхідною підставою для фахового викладання картографії у вищій школі є наявність високопрофесійних кадрів, які мають базову освіту з картографії та володіють відповідними компетентностями на достатньому рівні.

Висновки. Розкрито сучасний стан навчальної діяльності з картографії при підготовці географів у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка, що визначається мінімальними необхідними обсягами, узгодженим місцем у навчальному плані, інноваційними формами навчання.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Bilanyuk, V., & Ivanov, E. (Eds.). (2023). Geographical education and science: challenges and progress (in 3 vols., Vol. 3). Prostir-M. https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/05/Rovenchak-KotykGeoosvita-yak-konverhentnyi-naukovyi-napriamok-stattya-2023.pdf [in Ukrainian].

Bondarenko, E. L. (2021). Peculiarities of teaching tourist cartography by means of remote platforms. Tourism: International Experience and National Priorities (pp. 6–8) [in Ukrainian].

Bondarenko, E. L., & Dudun, T. V. (2023). Higher education in cartography in Ukraine: current state, problems and prospects. Ukrainian Geographical Journal. 4, 64–76 https://doi.org/10.15407/ugz2023.04.064 [in Ukrainian].

Cartography and higher school: role in the modern world. (2024). https://geo.knu.ua/fakultet/pidrozdily/kafedry/kafedra-geodeziyita-kartografiyi/ naukovi-vidomosti-kafedra-geodeziyi-ta-kartografiyi/ [in Ukrainian].

Descriptions of educational programs of the first (bachelor) level of higher education. (2024) [in Ukrainian]. https://geo.knu.ua/osvitni-programy/os-bakalavr/

Fedii, O., Galushka, L., & Hasanova, S. (2023). The influence of competence-oriented tasks of cartographic direction on the quality of teaching geography in higher education. Ukrainian professional education. 13, 35–43. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2023.13.289937 [in Ukrainian].

Geographical education in Ukraine. (2024). Materials from Wikipedia. https://uk.wikipedia.org/wiki/Geographical_education_in_Ukraine [in Ukrainian].

Information technologies and learning tools, 104(6). (2024, December 27). Platform & workflow by OJS/PKP. https://journal.iitta.gov.ua/ index.php/itlt/ index [in Ukrainian]

Kotsur, V. P., Rudenko, L. G., & Marunyak, E. O. (2021). In L. Volovyk, I. Hrigoresky, V. Kotsur (Eds.), Geographical science and education: perspectives and innovations. Pereiaslav-Khmelnytsky Hryhoii Skovoroda State Pedagogical University; Institute of Geography of the National Academy of Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].

Law of Ukraine "On Education" No. 2145-VIII (current edition dated 01.01.2025). (2017). Bulletin of the Verkhovna Rada, 38–39, art. 380. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Oliynyk, Ya. B. (Ed.). (2018, March 31). Geography at Taras Shevchenko National University of Kyiv: 85 years – achievements and prospects. PrintService. [in Ukrainian].

Problems of continuous geographical education and cartography. (2023). V. N. Karazin Kharkiv National University. https:// goik.univer.kharkov.ua/ua/ archive/ [in Ukrainian].

Purkey, W. W. (1992). An introduction to invitational theory. Journal of Invitational Theory and Practice, 1, 5–15.

Purkey, W. W., & Novak, J. M. (2016). Fundamentals of invitational education (2nd ed.). Kennesaw, GA: International Alliance for Invitational Education. https://www.invitationaleducation.net/product-category/books/

Regulations on the organization of the educational process at Taras Shevchenko National University of Kyiv. (2022). Enacted by Order No. 170–32 of April 11, 2022. http://nmc.univ.kiev.ua/docs/Polozhennia-proorganizatsiyu-osvitniogo-procesu-11_04_2022.pdf [in Ukrainian]

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine. No. 266 of 29.04.2015 "On approval of the list of fields of knowledge and specialties in which applicants for higher education are trained". (2015). https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/266-2015-%D0%BF#Text [in Ukrainian]

Rudenko, L. G. (Ed.). (2024). Ukrainian Geographical Journal. Archive for 2011–2024. Publishing House "Academperiodika" NAS of Ukraine. [in Ukrainian]. https://ukrgeojournal.org.ua/uk/view-archive.

Shevchenko, V. O., & Bondarenko, E. L. (2008). A set of methodical documents for teaching cartographic disciplines. Problems of continuous geographical education and cartography: coll. of science works, 8 (pp. 309– 313 [in Ukrainian].

Standard of Higher Education of Ukraine: first (bachelor's) level, field of knowledge 10 – Natural Sciences, specialty 103 – Earth Sciences (dated 05/24/2019, No. 730). (2019). Ministry of Education and Science of Ukraine. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/ zatverdzeni%20standarty/2019/05/28/103-nauki-pro-zemlyu-bakalavr-1.pdf [in Ukrainian]

Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2021– 2031. (2020). Ministry of Education and Science of Ukraine. https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoiosviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf [in Ukrainian]

Додаткові файли

Опубліковано

28-03-2025

Як цитувати

БОНДАРЕНКО, Е., & ДУДУН, Т. (2025). СУЧАСНИЙ СТАН НАВЧАННЯ КАРТОГРАФІЇ НА ОСВІТНІХ ПРОГРАМАХ СТУДЕНТІВ ГЕОГРАФІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ (НА ПРИКЛАДІ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА). Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Географія, 3/4, 77-83. https://doi.org/10.17721/1728-2721.2024.90-91.10

Схожі статті

1-10 з 12

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >>