ЖІНОЧІ ОБРАЗИ У ПАМ'ЯТНИКАХ ТА МОНУМЕНТАЛЬНІЙ СКУЛЬПТУРІ МІСТА КИЄВА: ГЕНДЕРНО-ГЕОГРАФІЧНА ПЕРСПЕКТИВА
DOI:
https://doi.org/10.17721//1728-2721.2024.90-91.5Ключові слова:
пам'ятники, монументальна скульптура, меморіальний простір, гендерний баланс, репрезентація жінок, гендерна географіяАнотація
Вступ. У статті підіймається питання гендерного (дис)балансу в монументальній скульптурі м. Києва. Монументальна скульптура, що поєднує в собі композиції меморіального та мистецько-розважального змісту, розглядається як елемент символічного простору міста, що репрезентує та акцентує в публічних місцях ключові політичні й соціальні цінності, ідентичності та орієнтири суспільного розвитку. Саме тому дослідження пам'ятників і загалом монументальної скульптури все частіше привертає увагу не лише урбаністів і мистецтвознавців, але й соціологів, істориків та суспільних (у т. ч. і гендерних) географів. Метою роботи було проаналізувати рівень представленості жіночих образів у монументальній скульптурі м. Києва. Зокрема, завдання включали огляд подібних досліджень в інших країнах Європи та світу, кількісний та якісний аналіз представленості жінок у монументальній скульптурі Києва, просторовий аналіз розміщення пам'ятників і скульптур, що містять жіночі образи, у межах міста, у т. ч. їхнє співвідношення за адміністративними районами, порівняння Києва зі столицями та великим містами в інших країнах, аналіз історико-географічних передумов формування меморіального простору в Україні та відображення його у пам'ятниках і меморіалах Києва.
Методи. Стаття являє собою монографічне дослідження (case-study) з елементами базового статистичного, порівняльного та інтерпретативного аналізу. Джерелами даних були довідкові видання та туристичні путівники й карти.
Результати. За кількісним співвідношенням жіночих і чоловічих образів серед пам'ятників і монументів міста (41 із 360) Київ поступається низці провідних країн світу. Зокрема, незначною є кількість скульптур, присвячених реальним історичним постатям – лише 17 %. Хронологічно, суттєве збільшення кількості жіночих образів припадає на період після здобуття Україною незалежності. На відміну від багатьох міст Європи, у монументальній скульптурі мистецько-розважального змісту мало представлені сюжети, що містять оголену жіночу натуру. Спостерігається виражена тенденція використання жіночих образів для уособлення України, її державності та історії українського народу. Територіально, найбільша концентрація монументальної скульптури, що містить жіночі образи, припадає на Шевченківський і Печерський райони.
Висновки. Скромні кількісні показники гендерного балансу в монументальній скульптурі міста свідчать про недостатню представленість жінок у меморіальному просторі Києва, а отже і про недостатнє визнання досягнень жінок у суспільно-політичній і мистецькій царині. Водночас, вагома символічна роль жінки в уособленні державності та історії українського народу суттєво відрізняє український меморіальний простір від радянського і може служити позитивним прикладом гендерних цінностей. Збільшення кількості пам'ятників жінкам і меморіальної скульптури із жіночими образами свідчить про актуалізацію ролі жінки в колективній свідомості та історичній пам'яті незалежної України. Аналіз локалізації пам'ятників жінкам і монументальної скульптури, що містить жіночі образи, указує на нерівномірне їх поширення у межах міста.
Завантажити
Посилання
Abousnnouga, G., & Machin, D. (2011). Visual discourses of the role of women in war commemoration. Journal of Language and Politics, 10(3), 322–346. https://doi.org/10.1075/jlp.10.3.02abo
Atlas. Kyiv. To every house. (2023). Scale 1:22000. DNVP Cartography [in Ukrainian].
Breed, L., & Ellis, K., (2020, December 20). Representation of women in city property. A gender analysis of public art, streets, buildings, and parks. Report by the Department on the Status of Women. City and County of San Francisco.
Bryant, M. (2024, March 7). Copenhagen has fewer statues of women than 'mythical animals' – but Denmark seeks change. The Guardian. https://www. theguardian.com/world/2024/mar/07/denmark-has-more-statuesof-mythical-beasts-than-women-but-pledges-to-erect-more
Buchholz, K. (2019, March 8). Female representation: gap between male and female statues is monumental. Statista. https://www.statista.com/ chart/17299/number-of-public-statues-depicting-men-and-women-in-the-usand-the-uk/
Gnatiuk, O., & Basik, S. (2023). Performing geopolitics of toponymic solidarity: The case of Ukraine. Norsk Geografisk Tidsskrift – Norwegian Journal of Geography, 77(2), 63–77 [in Ukrainian]. https://doi.org/ 10.1080/00291951.2023.2170827
Gnatiuk, O., & Melnychuk, A. (2020). Geopolitics of geographical urbanonyms: evidence from Ukrainian cities. Acta Universitatis Carolinae Geographia, 55(2), 255–268. https://doi.org/10.14712/ 23361980.2020.19 [in Ukrainian].
Honcharenko, A. (2018). Female images in contemporary city sculpture of Ukraine. Contemporary Arts, 14, 123-132 [in Ukrainian].
Imam, J. (2024, May 3). Italy's statues have a gender bias, new research reveals. The Arts Newspaper. https://www.theartnewspaper.com/ 2024/05/03/italys-statues-have-a-gender-bias-new-research-reveals
Jones, J. (2017, March 27). Feminism doesn't need more female statues – it needs political action. The Guardian. https://www.theguardian.com/ artanddesign/jonathanjonesblog/2017/mar/27/female-statues-erka-sofia-feminism
Kenna, J.L. & Waters, S. (2016). Women on America's Historical Landscape: Teaching with Monuments and Memorials. Social Studies Research and Practice, 11(3), 67–79. https://doi.org/10.1108/SSRP-03- 2016-B0006
Marschall, S. (2004). Serving male agendas: two national women's monuments in South Africa. Women's Studies, 33(8), 1009–1033.
Meleshko, I. (2016). Woman's image in the contemporary Ukrainian city. Sociological studies, 8(1), 99–102 [in Ukrainian].
Mezentseva, N. (2009). Geography of gender as a new direction in human geography studies in Ukraine. Regional Problems of Ukraine: Geographical Analysis and Search for Solutions, 315–321. PP Vyshemirskyi [in Ukrainian].
Mezentseva, N., & Kryvets, O. (2013a). Gender and Geography in Ukraine: A Case Study. Nika-Centr [in Ukrainian].
Mezentseva, N., & Kryvets, O. (2013b). Gender studies in human geography in Ukraine. Economic and Social Geography, 66, 43–53 [in Ukrainian].
Mills, C., Mills, C. J., & Simpson, P. H. (Eds.). (2003). Monuments to the Lost Cause: Women, art, and the landscapes of Southern memory. University of Tennessee Press.
Mitchell, K. (2003). Monuments, memorials, and the politics of memory. Urban Geography, 24(5), 442–459.
Monuments of One's Own. The Problem. (n.d.). https:// www.amonumentofonesown.com/theproblem
Peruzzi, G., Bernardini, V., & Riyahi, Y. (2022). Women's statues in Italian cities. A study of public art and cultural policies. International Journal of Cultural Policy, 30, 1–18. https://doi.org/10.1080/ 10286632.2022.2157824
Niemets, L., & Tkachenko, O. (2008). Gender problems of the modern day Ukraine: social and economic aspects. Journal of Economic and Social Geography, 5(2), 156–160 [in Ukrainian].
Prescott, C. C., & Lahti, J. (2022). Looking globally at monuments, violence, and colonial legacies. Journal of genocide research, 24(4), 463–470.
Reeder, M. (2018). Monuments to Notable Women: Increasing Female Representation in Public Space. Trinity Women & Gender Minorities Review, 2(1), 115–130.
Sorin, C. (2024). What, Counter Monuments for Feminism? The Debates over Monumental Commemoration and the Search for New Feminist Memory Frameworks. Histories, 4(4), 447–464.
Vandrivka. Your travel guide to Ukraine. (n. d.). https://vandrivka.com.ua/ filter/?_sfm_zeft_mistoselo=%D0%9A%D0% B8% D1%97%D0%B2&sf_paged=7 [in Ukrainian].
Vyver, J. (2023). Women are under-represented among public statues across Australia, but the tide is turning. ABC News. https://www.abc.net.au/ news/2023-09-22/statues-of-women-in-australia-too-few-but-change-happening/ 102886476
Women's History Month: Set Women's Accomplishments in Stone. (n.d.). Canadian Women's Foundation. https://canadianwomen.org/blog/womens history-month-2019-women-statues
Додаткові файли
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Тетяна ЗЕЛЕНСЬКА, студ. , Юліан БРАЙЧЕВСЬКИЙ, канд. геогр. наук, доц.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомитися з політикою за посиланням: https://geography.bulletin.knu.ua/licensing_copyright