СТАН, ЧИННИКИ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОЇ СТРУКТУРИ МІСТА ЧЕРНІВЦІ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2721.2024.90-91.13Ключові слова:
транспортна структура, міський простір, транспортна мережа, міський пасажирський транспортАнотація
Вступ. Розвинена транспортна інфраструктура є одним із визначальних елементів сталого зростання будь-якого регіону, адже вона сприяє підвищенню рівню життя людини, створює умови для ефективного функціонування ринку товарів і послуг, а також є базовою передумовою економічного зростання країни в цілому. Транспортні послуги займають значне місце у територіальному плануванні, адже існуюча та планована транспортна мережа впливає на потенційний рівень використання території, розміщення та спеціалізацію господарства, формування мережевих і логістичних структур (будинків, логістичних центрів, індустріальних парків тощо). Раціональність використання міського простору, продумане поєднання окремих видів транспорту (залізничний, автомобільний, міський, авіаційний, трубопровідний), налагодження зв'язків між громадами окремими видами транспорту (під'їзні дороги, вокзали, станції та зупинки, аеропорти) створює єдину транспортну систему, функціонування якої може забезпечити мінімізацію часу, витраченого на переміщення пасажирів і товарів, як внутрішніх, так і зовнішніх, а також більш тісні й інтенсивні зв'язки між громадами. Транспорт бере участь у створенні продуктів та їхньому розподілі споживачам, взаємопов'язує виробництво і споживання продуктів між різними галузями економіки, країнами або регіонами. Транспорт відіграє важливу роль у виникненні та розвитку інтенсивного обміну товарами між різними територіями, залученими до цього поділу. Від ступеня розвитку транспорту залежить зростання поділу праці на території, його посилення і поява нових, більш ефективних форм. Транспортна інфраструктура впливає на якість життя і розвиток міст, тому глибокий теоретичний аналіз її роботи стає важливим і актуальним завданням.
Методи. Було використано такі методи: порівняльно-географічний метод транспортної структури міста Чернівці, аналізу та порівняння маршрутної мережі за показниками ефективності, споживання ресурсів і задоволення пасажирських потреб, а також описовий метод.
Результати. За допомогою описового методу визначено негативні тенденції транспортної структури, зокрема старіння транспортних засобів, недостатня кількість маршрутів, перевантаженість ключових маршрутів. Проведено аналіз маршрутної мережі за показниками ефективності, споживання ресурсів і задоволення пасажирських потреб. На основі отриманих даних і результатів аналізу можна прийняти конкретні рішення щодо оптимізації маршрутної мережі, включаючи зміни в розкладі, реорганізацію маршрутів, а також покращення обслуговування й забезпечення задоволеності пасажирів. Такий підхід сприятиме підвищенню ефективності міського громадського транспорту.
Висновки. Виявлено, що транспортна структура міста Чернівці потребує постійного розвитку та вдосконалення, оскільки вона не повністю відповідає потребам населення. Серед головних завдань наразі є постійна оптимізація та створення нових маршрутів громадського транспорту для задоволення потреб мешканців та уникнення дублювань між автобусами й електротранспортом. Подальше функціонування транспортної системи міста має бути спрямоване на максимальне використання зовнішніх можливостей і внутрішніх переваг, одночасно вирішуючи проблеми її розвитку для забезпечення якісних транспортних послуг у регіоні.
Завантажити
Посилання
Bamvezige, D., & Hlavackova, P. (2019). Analysis of sustainable transport for smart cities, Czech Republic. Sustainability, 11(7), 2140. https://doi.org/10.3390/su11072140
Dovhaniuk, A. I. (2020). Development of the planning structure of the street and road network and transport infrastructure of the city of Chernivtsi. Urban Planning and Territorial Planning, 74, 102–119. https://doi.org/ 10.32347/2076-815x.2020.74.102-119 [in Ukrainian].
Gudima, R. R. (2009). Problematic aspects of the development of Ukraine's transport infrastructure. Problems and Prospects for the Development of the National Economy in the Context of European Integration and the Global Financial and Economic Crisis, 238–239 [in Ukrainian].
Kharlamova, T. (2018). Monitoring as a tool for sustainable urban development. MATEC Web Conf. (Vol. 170). EDP Sciences. https://doi.org/ 10.1051/matecconf/201817002009
Main Department of Statistics in Chernivtsi Region. (2009). Transport data http://oblstat.cv.ukrtel.net/statinf/transp.html [in Ukrainian].
Rogozyan, Y. S. (2015). Components and elements of the transport system of the region. Effective Economics, 2 http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5744 [in Ukrainian].
Rudakevych, I. R. (2009). Socio-geographical problems of the development of the transport infrastructure of a large city (based on the materials of regional centers in the western region of Ukraine) [PhD thesis, Ivan Franko National University of Lviv] [in Ukrainian].
Savchuk, I. (2023). Preconditions for the development of transport infrastructure of the Kyiv city agglomeration. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Geography, 74, 42–47. https://doi.org/10.17721/1728-2721.2019.74.8 [in Ukrainian].
Vovk, Yu. Ya. (2015). Analysis of the transport system of Ukraine and prospects for its development. Socio-Economic Problems and the State, Ternopil Ivan Puluj National Technical University, 350–359 [in Ukrainian].
Voychyshena, Yu. V., & Kosukhina, L. I. (2018). Problems and current state of Ukraine's transport system. In M. K. Sukhonos, A. Yu. Starostina, D. M. Vershynina, & A. A. Nesen (Eds.), Prospects for the development of territories: Theory and practice: Proceedings of the All-Ukrainian scientificpractical conference for higher education applicants and young scientists (pp. 325–327). Kharkiv National University of Urban Economy named after O. M. Beketov. [in Ukrainian].
Transport data of Chernivtsi. (2022, 2023). Eway. https://www.eway.in.ua/ [in Ukrainian].
Zakharova, O. V. (2011). Global factors of potential development of the world transport system. Economic Annals-XXI, (9–10), 14–17 [in Ukrainian].
Додаткові файли
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Денис ЗОЛОТУНЕЦЬ, асп. , Сергій КУДРІНСЬКИЙ, студ.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомитися з політикою за посиланням: https://geography.bulletin.knu.ua/licensing_copyright