КОЗАЦЬКЕ БАРОКО В САКРАЛЬНІЙ АРХІТЕКТУРІ КИЄВО-ПОДОЛУ: ГЕОТУРИСТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ

Автор(и)

  • Д-р геогр. наук, проф. Ігор СМИРНОВ Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-6395-7251
  • Д-р геогр. наук, проф. Ольга ЛЮБІЦЕВА Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-8508-9395

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2721.2023.86.4

Ключові слова:

Києво-Поділ, сакральна архітектура, козацьке бароко, українські гетьмани, розміщення церков

Анотація

Розкрито оригінальні архітектурно-туристичні особливості сакрального зодчества Києво-Подолу, яких він набув за часів гетьманства в Україні у XVII-XVIII ст. Після отримання Києвом Магдебурзького права в 1494 р. Києво-Поділ на декілька століть став найбільшим культурно-освітнім і релігійним центром України, що відобразилось у будівництві значної кількості сакральних об’єктів – церков і монастирів у стилі українського (або козацького, мазепинського) бароко. Цей досі недооцінений туристичний потенціал Києво-Подолу як некоронованої столиці гетьманської України XVII–XVIII ст. і як «заповідника» української середньовічної сакральної архітектури і є темою дослідження, результати якого презентуються у цій статті. Акцентований внесок гетьманів України, а саме Самійла Кішки, Петра Конашевича-Сагайдачного, Богдана Хмельницького та Івана Мазепи в розбудові середньовічного Києво-Подолу та його української церковної православної архітектури. Проведено порівняння архітектурних домінант середньовічного сакрального зодчества українського православного Києво-Подолу та римсько-католицького зодчества у м. Кам’янець-Подільський (XVII–XVIII ст.), які мають великий туристичний потенціал для розвитку й відновлення туристичної галузі в Україні після війни. Звернено увагу на недооцінення об’єктів сакральної середньовічної архітектури Києво-Подолу у стилі козацького бароко як для розвитку туризму в м. Києві, так і для виховання шкільної молоді на прикладі їхнього знищення за радянських часів і можливостей відновлення пам’яті про це в незалежній Україні (церква Миколи Доброго – ліцей № 100 «Поділ»). Підкреслено важливість розвитку туристичної дестинації «Києво-Поділ» з метою туристичного розвантаження середмістя Києва і його головної вулиці Хрещатик, окреслено геологістичний механізм такого розвантаження (використання пішохідно-велосипедного мосту, фунікулеру, метро, Алеї художників та Пейзажної алеї, системи сходів).

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Buildings of Kyiv-Podolu (2020). KP "Center of Public Communication and Information" [in Ukrainian]

Hyrych I.B. (2018). Kyiv: people and houses. 2-nd edition. Lybid [In Ukrainian]

Kyiv: Providnyk / edited by F. Ernst; 2022. Pred. S. Bilokin. 2nd from. Publisher Oleksandr Savchuk, - XL+808 pp. [in Ukrainian]

Kyiv-Pasajyrskyi. Retrieved from: https://uk.wikipedia.org/wiki (10.04.2023) (in Ukrainian)

Mystical Kyiv. Bus and walking tour of Kyiv. Retrieved from: https://tourbaza.com/ (30.03.2023) [In Ukrainian]

Landscape avenue. Retrieved from: https://uk.wikipedia.org/wiki (18.03.2023) [in Ukrainian]

Plamenytska O. (2005). The sacral architecture of Kamianets-Podilskyi: a monograph. Abetka, pp. 130–135. [in Ukrainian]

Plykhnevych T. (2019). Kyiv Adventures of a Creole. Riddles of history. № 43, pp. 14–15 [in Ukrainian]

Guide to the cultural heritage of Kyiv. Retrieved from: http://kyiv-heritage-guide.com/ (15.03.2023) [In Ukrainian]

Tourism – Official website of the Podilsk district administration. Retrieved from: https://podil.kyivcity.gov.ua/ (09.02.2023) [In Ukrainian]

Додаткові файли

Опубліковано

30-06-2023

Як цитувати

СМИРНОВ, І., & ЛЮБІЦЕВА, О. . (2023). КОЗАЦЬКЕ БАРОКО В САКРАЛЬНІЙ АРХІТЕКТУРІ КИЄВО-ПОДОЛУ: ГЕОТУРИСТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Географія, 1-2, 33-41. https://doi.org/10.17721/1728-2721.2023.86.4