ФІЗИЧНА ДОСТУПНІСТЬ ПІШОХІДНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ: МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ І ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2721.2024.90-91.11Ключові слова:
місто, пішохідна інфраструктура, доступність, інклюзивність, ГІС, збалансований розвитокАнотація
Вступ. Пішохідний рух є базовим режимом мобільності, який доступний усім. Однак не вся пішохідна інфраструктура є фізично доступною для всіх категорій користувачів. Передусім це стосується маломобільних груп населення – людей з інвалідністю або тимчасовою втратою мобільності, людей літнього віку, вагітних жінок, батьків з дитячими візочками тощо. У процесі воєнних дій російсько-української війни збільшується кількість людей з інвалідністю серед військових і цивільних осіб, які мають право на повноцінне використання міського простору. При цьому є неможливим використання застарілих радянських та автомобілецентричних пострадянських підходів до планування і проєктування вулиць. Одним із нагальних завдань для міст і громад України в розвитку пішохідної інфраструктури є забезпечення належного та приведеного до сучасних нормативних документів облаштування пішохідних переходів. Виконання в таких місцях межі між проїзною частиною та пішохідним тротуаром в одному рівні, а також влаштування засобів заспокоєння руху є нормою для європейських міст. Над цим же активно працюють українські міста протягом останніх років.
Методи. Методологію вивчення фізичної доступності пішохідної інфраструктури розроблено на основі актуальної нормативно-правової бази України, включаючи адаптацію міжнародних стандартів ISO в цій сфері. Крім цього, враховано теоретичні дослідження українських вчених, а також досвід провідних міст розвинених держав та України.
Результати. Кейсом відповідно до авторської методології стало дослідження наземних пішохідних переходів у центральній частині міста Києва в межах частин Шевченківського, Печерського, Голосіївського та Подільського адміністративних районів. Збір та обробка даних були проведені у лютому – березні та актуалізовані в липні 2024 р. Результати дослідження допомогли виявити, що лише 25 % досліджених підходів до пішохідних переходів повністю відповідають стандартам доступності, причому найвищий показник доступності продемонстрував Шевченківський район (32 %). Натомість 48 % підходів узагалі не відповідають стандартам, а 27 % були визначені як частково доступні.
Висновки. Дослідження пішохідних переходів центральної частини Києва виявило значну кількість недоліків у контексті доступності. Лише п'ята частина пішохідних переходів відповідають державним будівельним нормам і національним стандартам, що підкреслює суттєву проблему доступності міського середовища для маломобільних груп населення. Ремонтні роботи, які мали на меті покращити ситуацію, часто не забезпечують належної якості щодо забезпечення безбар'єрного середовища, придатного для щоденного користування. Виявлено, що більшість доступних переходів з'явилася під час капітальних ремонтів, проте якість робіт не завжди є високою і послідовною. Це створює небезпеку для пішоходів і погіршує загальну доступність міського простору.
Завантажити
Посилання
Assistive products for blind and vision-impaired persons – Tactile walking surface indicators (2017). National standard of Ukraine (DSTU ISO 23599:2017). State Enterprise "Ukrainian Research and Training Center for Standardization, Certification and Quality" [in Ukrainian].
Construction manual for traffic islands in City of Kyiv. (2022). Sector for cycling network, Department of Transport Infrastructure, Kyiv City Council executive body (Kyiv City State Administration) [in Ukrainian].
Dronova, O. L., & Lys, Ya.S. (2016). Metropolitan areas management: European experience for reforms in Ukraine. Ukrainian Geographic Journal, 1, 47–52 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/ugz2016.01.047
Habitat III Issue Papers: Inclusive Cities. (2015). https://habitat3.org/wpcontent/uploads/Habitat-III-Issue-Paper-1_Inclusive-Cities-2.0.pdf
Hukalova, I .V. (2019). Towards socio-geographical conceptualizing of inclusive development. Kherson State University Herald. Series Geographical Sciences, 10, 20–26. https://doi.org/10.32999/ksu2413- 7391/2019-10-3 [in Ukrainian].
Inclusiveness of buildings and structures. General provisions (with amendment No. 1). (2022). State building code (DBN V.2.2-40:2018). Ministry of Regional Development, Construction, and Public Housing and Utilities [in Ukrainian].
Inclusion Through Access to Public Space. UNESCO. https://unesco.org/ new/en/social-and-human-sciences/themes/urban-development/migrantsinclusion-in-cities/good-practices/inclusion-through-access-to-public-space/
Kyiv City Council (2024, October 1). 150 thousand people with disabilities live in the capital. https://kmr.gov.ua/uk/content/u-stolyciprozhyvayut-ponad-150-tysyach-lyudey-z-invalidnistyu-z-nyh-blyzko-95-tysyach [in Ukrainian].
Lisovskyi, S. A., Maruniak, Eu. O., Hukalova, I. V., Mozghovyi, A. A., & Pokliatskyi, S. A. (2019). Inclusiveness and environmental priorities of urban development as components of quality of life (case cities examples). Ukrainian Geographic Journal, 2, 13–22. https://doi.org/ 10.15407/ugz2019.02.013 [in Ukrainian].
Maruniak, Eu. O., Lisovskyi, S. A., Pokliatskyi, S. A., Mozghovyi, A. A., Petrovska, A. O., & Rumiantseva, M. V. (2021). Development of the capital city through the prism of inclusiveness (case of Kyiv). Ukrainian Geographic Journal, 1 (113), 25–33 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/ugz2021.01.025
Moiseienko, D. (2023, October 19). Continuously inclusive Lviv. Behance. https://behance.net/gallery/183608693/bezperervno-nkljuzivnij-lvv [in Ukrainian].
National strategy on barrier-free space development in Ukraine until 2030. Cabinet of Ministers of Ukraine Act No. 366-r dated Apr. 14, 2021. Official webportal of the Parliament of Ukraine [in Ukrainian].
Road safety. Traffic Calming Measures. General requirements. (2020). National standard of Ukraine (DSTU 4123:2020). State Enterprise "Ukrainian Research and Training Center for Standardization, Certification and Quality" [in Ukrainian].
Parfentieva, I. O., Menyk, Yu. A., Zadorozhnikova I.V., & Stepaniuk V. O. (2024). Research of inclusiveness of public buildings in Lutsk. Modern technologies and methods of calculations in construction, 21, 152–160. https://doi.org/10.36910/6775-2410-6208-2024-11(21)-16 [in Ukrainian].
Provotar, N., Kutova, K., & Dibrivnyi, E. (2022). Social and spatial differences in inclusive infrastructure development in a large city. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, Geography, 3/4 (84/85), 8–15. https://doi.org/10.17721/1728-2721.2022.84.1.
Strategy of development of City of Kyiv until 2025. Kyiv City Council Act No. 724/2886 dated July 6, 2017 [in Ukrainian].
Streets and roads of settlements (with amendment No. 1). (2022). State building code (DBN V.2.3-5:2018). Ministry of Regional Development, Construction, and Public Housing and Utilities [in Ukrainian].
Sustainable cities and communities – Indicators for city services and quality of life. (2019). National standard of Ukraine (DSTU ISO 37120:2019). State Enterprise "Ukrainian Research and Training Center for Standardization, Certification and Quality" [in Ukrainian].
Додаткові файли
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Тимофій НАГОРНИЙ, асп. , Семен ВЕРХОГЛЯДОВ, студ. , Антон ВОЛОВИЧ, студ., Станіслав КЛИМЕНКО, Начальник Управління комплексних схем дорожнього руху

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомитися з політикою за посиланням: https://geography.bulletin.knu.ua/licensing_copyright