СТВОРЕННЯ СПОРТИВНИХ КАРТ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2721.2024.88-89.5Ключові слова:
спортивне орієнтування, спортивна карта, заклади середньої освіти, ГІС, Open Orienteering MapperАнотація
Вступ. Сучасна освіта має формувати практичні компетентності. Спортивне орієнтування в закладах середньої освіти поєднує в собі і фізичну, і практичну, і інтелектуальну складові. Його доволі легко організувати на навчальних заняттях "просто неба", поряд із закладом освіти. Проте відсутність відповідного картографічного матеріалу, а саме спортивної карти, перешкоджає проведенню таких навчальних занять як для учнів, студентів, так і для викладачів. Отже, актуальним є вивчення функціоналу доступного програмного забезпечення ГІС. Мета цього дослідження - розкрити можливість використання й доступність спортивного орієнтування в закладах загальної середньої освіти й розробити алгоритм створення карти та маршрут для проведення орієнтування з учнями на прикладі Тетіївського ліцею № 2 Київської області.
Методи. Методика розвідки базується на аналізі й узагальненні геоінформаційного програмного забезпечення для створення спортивних карт, розгляді ресурсів придатності супутникових знімків території' України та інших картографічних матеріалів. Використовувався метод ГІС-картографування - від підбору оптимальної проєкції та відповідної системи координат до створення спортивної карти в програмі Open Orienteering Mapper.
Результати. Основними етапами створення спортивної карти є: підготовка основи карти (т. зв. "підложки"); картування території - розроблення карти; планування дистанції; підготовка карти до друку. На кожному з етапів використовуються різні безкоштовні програми. Для формування "підложки" рекомендуємо скористатись програмою "SAS Planet". Для створення власне картографічного твору - спортивної карти - можна використати програму "Open Orienteering". Запланувати, організувати дистанцію змагань, оформити й підготовити карту до друку краще в програмі "Purple Pen". Представлено алгоритм створення спортивної карти з можливістю подальшого картування за допомогою безкоштовного ГІС-забезпечення на прикладі території м. Тетіїв Київської області.
Висновки. Навчання вчителів створенню спортивних карт може стати кроком для активізації діяльності гуртків, пов'язаних з орієнтуванням, а також буде корисним для проведення тематичних екскурсій та унаочнення при вивченні певних тем. Практичне значення і новизна полягають у тому, що представлено алгоритм та інструментарій для повноцінно/ організації занять, отримання практичних навичок, проведення змагань зі спортивного орієнтування на території закладу освіти.
Завантажити
Посилання
Bobrysheva, K., & Gryniuk, O. (2016). Sports orienteering: preparation of basemap for creating sports maps. Periodical Cartography, 13, 13-22 [in Ukrainian].
British Schools Orienteering Associaton. What is Orienteering? (2023). http://www.bsoa.org/What/WhatIs
British Orienteering. School Orienteering. (2023). https://www.britishorienteering.org.uk/index.php?pg=75#
British Schools Orienteering Associaton. Shop - Control Markers. (2015). https://www.bsoa.org/Shop/Shop
Datsenko, L. M. (2008). Map in orienteering. Institute of Advanced Technologies. Problems of continuing geographical education and cartography, 8, 84-87 [in Ukrainian].
Galan, Ya., Zoriy, Ya., Briskin, Yu., & Pityn, M. (2016). Orienteering tooptimize the psychophysical wellbeing of youngteens (13 to 14-year-old). Journal of Physical Education and Sport, 3, 16, 914-920. https://doi.org/10.7752/jpes.2016.03144
Cheng, Guo, Xing, Qi-Ming, Wang, & Qi-Sheng. (2019, January 20-21). The Design and Implementation of a Geographical Information System Applying to Orienteering Competition. International Conferenceon Information Technology, Electrical and Electronic Engineering (ITEEE). [Conference presentation]. https://doi.org/10.12783/dtcse/iteee2019/28711
Huikko, P., & Raus, S. (2020). Online Orienteering Guide for Teachers. Haaga-Helia University of Applied Sciences.
Kobayashi, T. (2019). Orienteering in Geography Educationin Japanese High School. Proceedings of the International Cartographic Association, 2(63), 1-8. https://doi.org/10.5194/ica-proc-2-63-2019
Metrolho, J., Ribeiro, F., Eduardo-Fonseca, E., & Luis-Machas, L. (2019). A mobile application for orienteering event sinphysical education subjects. In Annual International Conference of Education, Research and InnovationI (pp. 8597-8605). ATED Academy. https://doi.org/10.21125/iceri.2019.2049
Orienteering New Zealand. (2023). About Orienteering - Getting Started. https://www.orienteering.org.nz/about-orienteering/get-started/
Pasi, Franti, Radu, Mariescu-Istodor, & Lahari, Sengupta (2017). O-Mopsi: Mobile orienteering game for sightseeing, exercising, andeducation. ACM Trans. Multimedia Comput. Commun. Appl. 13(4), 1-25. https://doi.org/10.1145/3115935
Scottish Schools Orienteering Association. (2016). About the Scottish Schools Orienteering Association. https://www.ssoa.org.uk/about.html
Svensk Orienteering. (2018). About orienteering. https://www.svenskorientering.se/Utbildning/larareochskolor/
Додаткові файли
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Канд. геогр. наук, доц. Олег ГРИНЮК, Магістр Антоніна ЮР'ЄВА

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомитися з політикою за посиланням: https://geography.bulletin.knu.ua/licensing_copyright