СТВОРЕННЯ СПОРТИВНИХ КАРТ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Канд. геогр. наук, доц. Олег ГРИНЮК Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-0758-9618
  • Магістр Антоніна ЮР'ЄВА Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0009-0003-8682-8457

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2721.2024.88-89.5

Ключові слова:

спортивне орієнтування, спортивна карта, заклади середньої освіти, ГІС, Open Orienteering Mapper

Анотація

Вступ. Сучасна освіта має формувати практичні компетентності. Спортивне орієнтування в закладах середньої освіти поєднує в собі і фізичну, і практичну, і інтелектуальну складові. Його доволі легко організувати на навчальних заняттях "просто неба", поряд із закладом освіти. Проте відсутність відповідного картографічного матеріалу, а саме спортивної карти, перешкоджає проведенню таких навчальних занять як для учнів, студентів, так і для викладачів. Отже, актуальним є вивчення функціоналу доступного програ­много забезпечення ГІС. Мета цього дослідження - розкрити можливість використання й доступність спортивного орієнтування в закладах загальної середньої освіти й розробити алгоритм створення карти та маршрут для проведення орієнтування з учнями на прикладі Тетіївського ліцею № 2 Київської області.

Методи. Методика розвідки базується на аналізі й узагальненні геоінформаційного програмного забезпечення для створення спортивних карт, розгляді ресурсів придатності супутникових знімків території' України та інших картографічних матеріалів. Вико­ристовувався метод ГІС-картографування - від підбору оптимальної проєкції та відповідної системи координат до створення спор­тивної карти в програмі Open Orienteering Mapper.

Результати. Основними етапами створення спортивної карти є: підготовка основи карти (т. зв. "підложки"); картування те­риторії - розроблення карти; планування дистанції; підготовка карти до друку. На кожному з етапів використовуються різні безкоштовні програми. Для формування "підложки" рекомендуємо скористатись програмою "SAS Planet". Для створення власне картографіч­ного твору - спортивної карти - можна використати програму "Open Orienteering". Запланувати, організувати дистанцію змагань, оформити й підготовити карту до друку краще в програмі "Purple Pen". Представлено алгоритм створення спортивної карти з мож­ливістю подальшого картування за допомогою безкоштовного ГІС-забезпечення на прикладі території м. Тетіїв Київської області.

Висновки. Навчання вчителів створенню спортивних карт може стати кроком для активізації діяльності гуртків, пов'язаних з орієнтуванням, а також буде корисним для проведення тематичних екскурсій та унаочнення при вивченні певних тем. Практичне значення і новизна полягають у тому, що представлено алгоритм та інструментарій для повноцінно/ організації занять, отримання практичних навичок, проведення змагань зі спортивного орієнтування на території закладу освіти.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Bobrysheva, K., & Gryniuk, O. (2016). Sports orienteering: preparation of basemap for creating sports maps. Periodical Cartography, 13, 13-22 [in Ukrainian].

British Schools Orienteering Associaton. What is Orienteering? (2023). http://www.bsoa.org/What/WhatIs

British Orienteering. School Orienteering. (2023). https://www.britishorienteering.org.uk/index.php?pg=75#

British Schools Orienteering Associaton. Shop - Control Markers. (2015). https://www.bsoa.org/Shop/Shop

Datsenko, L. M. (2008). Map in orienteering. Institute of Advanced Technologies. Problems of continuing geographical education and cartography, 8, 84-87 [in Ukrainian].

Galan, Ya., Zoriy, Ya., Briskin, Yu., & Pityn, M. (2016). Orienteering tooptimize the psychophysical wellbeing of youngteens (13 to 14-year-old). Journal of Physical Education and Sport, 3, 16, 914-920. https://doi.org/10.7752/jpes.2016.03144

Cheng, Guo, Xing, Qi-Ming, Wang, & Qi-Sheng. (2019, January 20-21). The Design and Implementation of a Geographical Information System Applying to Orienteering Competition. International Conferenceon Information Technology, Electrical and Electronic Engineering (ITEEE). [Conference presentation]. https://doi.org/10.12783/dtcse/iteee2019/28711

Huikko, P., & Raus, S. (2020). Online Orienteering Guide for Teachers. Haaga-Helia University of Applied Sciences.

Kobayashi, T. (2019). Orienteering in Geography Educationin Japanese High School. Proceedings of the International Cartographic Association, 2(63), 1-8. https://doi.org/10.5194/ica-proc-2-63-2019

Metrolho, J., Ribeiro, F., Eduardo-Fonseca, E., & Luis-Machas, L. (2019). A mobile application for orienteering event sinphysical education subjects. In Annual International Conference of Education, Research and InnovationI (pp. 8597-8605). ATED Academy. https://doi.org/10.21125/iceri.2019.2049

Orienteering New Zealand. (2023). About Orienteering - Getting Started. https://www.orienteering.org.nz/about-orienteering/get-started/

Pasi, Franti, Radu, Mariescu-Istodor, & Lahari, Sengupta (2017). O-Mopsi: Mobile orienteering game for sightseeing, exercising, andeducation. ACM Trans. Multimedia Comput. Commun. Appl. 13(4), 1-25. https://doi.org/10.1145/3115935

Scottish Schools Orienteering Association. (2016). About the Scottish Schools Orienteering Association. https://www.ssoa.org.uk/about.html

Svensk Orienteering. (2018). About orienteering. https://www.svenskorientering.se/Utbildning/larareochskolor/

Додаткові файли

Опубліковано

25-06-2024

Як цитувати

ГРИНЮК, О. ., & ЮР'ЄВА, А. (2024). СТВОРЕННЯ СПОРТИВНИХ КАРТ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Географія, 1-2, 40-45. https://doi.org/10.17721/1728-2721.2024.88-89.5

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>